
Kenniswerkplaats Pedagogische Basis
We create the village
Visie en missie
De KPB gunt ieder gezin een steunend netwerk in de buurt. Want vragen over opgroeien en opvoeden horen erbij. Het liefst stellen ouders en opvoeders deze vragen in hun eigen omgeving- bij vrienden, familie, de buren of een bekende. Deze omgeving kent het kind en de ouders en kunnen vaak een handje helpen als dat nodig is.
Helaas is zo’n behulpzame pedagogische basis niet voor iedere ouder beschikbaar.
​
De KPB inspireert en begeleidt bij het creëren van een pedagogische basis voor iedere opvoeder.
Dat doen we vanuit een gelijkwaardige samenwerking met ouders, professionals en beleidsmakers.
Met erkenning van ieders inbreng, rol en verantwoordelijkheid.
​
​

Wat is een Pedagogische basis?
​
De pedagogische basis gaat over de onderlinge relaties. Tussen ouders en kinderen, opvoeders onderling en professionals. Het gaat over een luisterend oor, steun en uitwisselen van ervaringen.
​
De pedagogische basis gaat over opvoeden en opgroeien in de directe leefomgeving. Dit is de plek waar opgroeien plaatsvindt en alle voorzieningen waar ouders en kinderen gebruik van maken.
​
Deze basis is voor de meeste ouders vanzelfsprekend aanwezig. Het is familie, de buren, andere ouders, professionele opvoeders. De pedagogische basis bestaat ook uit de plaatsen die een ouder bezoekt zoals speeltuinen, bibliotheken, scholen of sportclubs.
​
Het gesprek dat daar op gang komt, vormt de steunende inhoud van de pedagogische basis. Hierbij gaat het om het uitwisselen van informatie, tips, ervaringen van ouders met elkaar en met professionals.
ANBI informatie
Stichting Kenniswerkplaats Pedagogische Basis (KPB) wil door de belastingdienst aangemerkt worden als Algemeen Nut Beogende Instelling. Als ANBI is KPB verplicht de volgende informatie te publiceren over het functioneren van de organisatie:​
​
-
Contactgegevens: Stichting Kenniswerkplaats Pedagogische Basis, Veerstraat 17, 3142CP Maassluis
-
KVK-nummer: 96441836
-
RSIN: 867612575​
Doelstelling:
-
het creëren, ontwikkelen, begeleiden van een landelijk netwerk van lokale initiatieven rond opgroeien en opvoeden van kinderen, zodat deze initiatieven van elkaar kunnen leren, zodat eigenaren van deze initiatieven zich gezien, herkend en erkend voelen en zodat deze initiatieven kunnen door ontwikkelen en op meer plekken in Nederland kunnen worden gerealiseerd;
-
professionals in de pedagogische basis en daarbuiten ondersteunen zodat er gelijkwaardig wordt samengewerkt met alle actoren in de basis;
-
beleidsmatig adviseren en praktisch ondersteunen van lokale en landelijke overheden zodat het door hen gevoerde beleid de pedagogische basis versterkt;
-
zorgen dat er meer onderzoek uitgevoerd wordt en indien nodig aan deze onderzoeken bijdragen.
​
Functie en namen bestuurders:
-
Voorzitter: Nelleke Groenewegen - Boer
-
Penningmeester: Ragna Poulissen
-
Secretaris: Anita Keita
Beloningsbeleid:
-
De leden van het bestuur ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben wel recht op vergoeding van gemaakte kosten in de uitoefening van hun functie en op niet bovenmatig vacatiegeld. De KPB zal zich strikt houden aan de regels, die gelden voor bestuurders van een ANBI stichting.
-
Verslag uitgeoefende activiteiten: zie beleidsplan.
-
KPB is opgericht op 14-02-2025
-
Er volgt een jaarverslag 2025 in de eerste helft van 2026.
-
Financiële verantwoording: Er volgt een financiele verantwoording van het eerste boekjaar in de eerste helft van 2026
Hoofdlijnen beleidsplan
De KPB voert uiteenlopende activiteiten uit om aan haar missie en visie te werken:
-
Agenderen en lobby
De KPB vervult op basis van de inzet van de ambassadeurs een aanjaagfunctie om met autoriteit en overtuigingskracht de belangen van de Pedagogische Basis landelijk en regionaal te vertegenwoordigen. De KPB zet in op agendasetting gericht op het versterken van de pedagogische basis en pleit daarin voor betrokkenheid van ouders, mede-opvoeders, kinderen en jongeren in het debat, beleidsvorming en onderzoek.
-
Faciliteren ontmoeting en netwerken
De KPB brengt mensen die actief zijn in de Pedagogische Basis bij elkaar, maakt de dialoog mogelijk en stimuleert kennisdeling. Kortom de KPB bruist, boeit en bindt; daar wil je bij horen. Het organiseren van bijeenkomsten en ambassadeursdagen is daarmee een belangrijk onderdeel om de groep ambassadeurs blijvend te kunnen binden aan de KPB. Hierbij is aandacht voor een stevige balans tussen halen en brengen.
-
Samen leren (delen kennis & ervaring)
Binnen de KPB staat leren centraal. Dit betekent dat de KPB een leercultuur stimuleert, waarin reflectie, wisselende perspectieven en de bedoeling in samenkomen. We hebben kennis nodig van inwoners, van jij en ik, voor bijvoorbeeld het opzetten en versterken van opvoedcommunities, keten- en wijkaanpakken. De vraag die daarbij centraal staat voor gemeenten en professionals is: Hoe werk je binnen een ketenaanpak op een gelijkwaardige wijze samen met ouders en alle betrokken partijen? Waar begin je, hoe pak je dat aan, hoe sluit je aan bij wat er al is en wat levert het op? De ambassadeurs maken hier onderdeel vanuit, kunnen binnen het samen leren gezamenlijk richting bepalen, zodat betrokkenen (ondersteund) ook eigenaar blijven van de vraag en bijbehorende oplossing.
-
Uitvoeren/initiëren van (gemeenschap versterkend) onderzoek
Onderzoek verricht door de KPB gaat uit van gemeenschap versterkend onderzoek, waarbij de onderzoeksvraag vanuit een van de actoren afkomstig is. Bij het bespreken van de resultaten worden alle betrokkenen uitgenodigd. Op deze manier delen we kennis en inzichten met elkaar en is de KPB in staat dit te verwerken tot een gemeenschappelijk inzicht. Hiermee stimuleren we dat betrokkenen van elkaar leren. Het uitvoeren van deze vorm van zelf-evaluatie biedt een stevige basis om verder te bouwen aan de toekomst. Bovendien blijft het eigenaarschap bij de groep, wordt dit versterkt en zien we het onderzoek ook als een interventie.
-
Ontwikkelen KPB-tools
De KPB is mede gericht op het ontwikkelen en aanbieden van trainingen, workshops, coachings- & begeleidingstrajecten, vormen van creatieve beelden, opstellen van handreikingen voor samenwerking met gemeenten etc. Hierin is essentieel aandacht voor het ‘hoe’ en het belang van ervarend leren. De ZZP-pool vervult hierbij een actieve rol.
De KPB heeft geen winstoogmerk en is afhankelijk van bijdragen van anderen en eigen inkomsten vanuit opdrachten. De KPB wil gefinancierd worden vanuit fondsenwerving, subsidies en opdrachten bij (semi-) overheden, donaties, giften, legaten.
Contact
Vragen over de KPB?
Ben je benieuwd wat wij voor jullie kunnen betekenen? Neem contact met ons op.
Kathinka Bruinsma | 06 – 2394 4074 | info@kenniswerkplaatspedagogischebasis.nl
